onsdag 11 januari 2017

Enskild pedagogiskt reflektion.

Pedagogisk reflektion om storyline.


Att arbeta med storyline var en helt ny arbetsmetod för mig. Jag hade aldrig hört talas om detta arbetssätt varken i förskolan eller i min tidigare utbildning. I början av arbetet var min första tanke att det krävde mycket jobb och det var rörigt. När jag och min studiegrupp väl hade diskuterat och börjat med planeringen fick jag en annan uppfattning om arbetsmetoden. Jag menar att metoden var spännande, lärorik och det öppnar upp ett helt nytt sätt där pedagogerna och barnen samarbetar med varandra. Med hjälp av nyckelfrågorna anser jag att pedagogerna fortfarande kan styra och påverka barnen in på rätt spår utan att dom känner av det. För att barnen ska hålla sig inom ämnet under arbetets gång finns pedagogerna alltid med som stöd och de använder nyckelfrågorna som en hjälp. Jag menar även att pedagogerna med hjälp av nyckelfrågorna kan arbeta ämnesövergripande och få in många mål från läroplanen på ett naturligt sätt för barnen. Ärlemalm-Hagsér (2012) skriver att alla barn lär olika och med olika sinnen. Min åsikt är att arbetssättet med storyline ger alla barnen en chans till ett lärande eftersom metoden sker med både praktiskt och teoretisk genom olika tillvägagångssätt. Jag anser att storyline är ett otroligt bra arbetssätt för att fånga och få barnen intresserade om hållbar utveckling. Det blir även ett meningsfullt lärande för barnen eftersom det är baserat på deras egna idéer och tankar.

Min åsikt är att med denna arbetsmetod ger pedagogerna barnen inflytande genom att dom får skapa en handling, miljö och olika karaktärer. Skolverket (2016) skriver att förskolan ska ge barnen en chans till att utveckla förmågan att förstå och handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika beslutsfattande. Jag menar att med detta arbetssätt får barnen vara med och påverka demokratiskt, dom får ha inflytande och att alla barnen får en chans till att uttrycka sina egna åsikter. Björklund (2014) skriver att det är viktigt att barnen känner sig delaktiga och att deras tankar och idéer tas på allvar. Jag anser att arbetsmetoden är ett bra sätt där man ger barnen inflytande och dom får vara med och påverka i en demokratisk process i förskolan.

Jag har lärt mig en helt ny arbetsmetod som jag kommer att ta med mig i mitt framtida yrke som förskollärare. Jag har även fått en kunskap om hur man bygger upp en bra struktur för barnens kommande arbete i storylinen. Jag menar att det är viktigt att pedagogerna har bra nyckelfrågor som barnen sedan kan arbeta vidare med i deras händelser för att få ett lärande. Jag anser att storyline som metod är spännande, ett nytänkt arbetssätt och en utmaning för både pedagogerna och barnen. Att arbeta med lärande för hållbar utveckling i förskolan anser jag är otroligt viktig för att barnen ska kunna påverka problemen som finns i världen. Genom att arbeta om hållbar utveckling med storyline som en metod anser jag att det bidrar till ett meningsfullt och roligt lärande för barnen.


Referenslista.


Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. Uppl.) Lund: Studentlitteratur

Skolverket. Läroplanen för förskolan, Lpfö 98 Reviderad. 2016

Ärlemalm-Hagsér, E (2012). Lärande för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll,
delaktighet och aktörskap kommunicerat i text.[Elektronisk]. Tillgänglig:
https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/417


Av: Johanna Edentun 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar