Pedagogisk
reflektion om storyline.
Att arbeta med storyline
var en helt ny arbetsmetod för mig. Jag hade aldrig hört talas om detta arbetssätt
varken i förskolan eller i min tidigare utbildning. I början av arbetet var min
första tanke att det krävde mycket jobb och det var rörigt. När jag och min
studiegrupp väl hade diskuterat och börjat med planeringen fick jag en annan
uppfattning om arbetsmetoden. Jag menar att metoden var spännande, lärorik och
det öppnar upp ett helt nytt sätt där pedagogerna och barnen samarbetar med
varandra. Med hjälp av nyckelfrågorna anser jag att pedagogerna fortfarande kan
styra och påverka barnen in på rätt spår utan att dom känner av det. För att
barnen ska hålla sig inom ämnet under arbetets gång finns pedagogerna alltid
med som stöd och de använder nyckelfrågorna som en hjälp. Jag menar även att pedagogerna
med hjälp av nyckelfrågorna kan arbeta ämnesövergripande och få in många mål
från läroplanen på ett naturligt sätt för barnen. Ärlemalm-Hagsér (2012) skriver att alla barn lär olika
och med olika sinnen. Min åsikt är att arbetssättet med storyline ger alla
barnen en chans till ett lärande eftersom metoden sker med både praktiskt och teoretisk
genom olika tillvägagångssätt. Jag anser att storyline är ett otroligt bra arbetssätt
för att fånga och få barnen intresserade om hållbar utveckling. Det blir även
ett meningsfullt lärande för barnen eftersom det är baserat på deras egna idéer
och tankar.
Min åsikt är att med denna
arbetsmetod ger pedagogerna barnen inflytande genom att dom får skapa en handling,
miljö och olika karaktärer. Skolverket (2016) skriver att förskolan ska ge
barnen en chans till att utveckla förmågan att förstå och handla efter
demokratiska principer genom att få delta i olika beslutsfattande. Jag menar
att med detta arbetssätt får barnen vara med och påverka demokratiskt, dom får
ha inflytande och att alla barnen får en chans till att uttrycka sina egna
åsikter. Björklund (2014) skriver att det är viktigt att barnen känner sig
delaktiga och att deras tankar och idéer tas på allvar. Jag anser att
arbetsmetoden är ett bra sätt där man ger barnen inflytande och dom får vara
med och påverka i en demokratisk process i förskolan.
Jag har lärt mig en helt
ny arbetsmetod som jag kommer att ta med mig i mitt framtida yrke som
förskollärare. Jag har även fått en kunskap om hur man bygger upp en bra
struktur för barnens kommande arbete i storylinen. Jag menar att det är viktigt
att pedagogerna har bra nyckelfrågor som barnen sedan kan arbeta vidare med i
deras händelser för att få ett lärande. Jag anser att storyline som metod är
spännande, ett nytänkt arbetssätt och en utmaning för både pedagogerna och
barnen. Att arbeta med lärande för hållbar utveckling i förskolan anser jag är
otroligt viktig för att barnen ska kunna påverka problemen som finns i världen.
Genom att arbeta om hållbar utveckling med storyline som en metod anser jag att
det bidrar till ett meningsfullt och roligt lärande för barnen.
Referenslista.
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar
utveckling: i förskolan. (1. Uppl.) Lund: Studentlitteratur
Skolverket.
Läroplanen för förskolan, Lpfö 98 Reviderad. 2016
Ärlemalm-Hagsér, E (2012). Lärande
för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll,
delaktighet och aktörskap kommunicerat i
text.[Elektronisk]. Tillgänglig:
https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/417
Av: Johanna Edentun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar