Arbetet med
storyline har varit intressant och krävande ur många aspekter. För mig och
gruppen var storyline ett nytt arbetssätt och vi skulle inte enbart fördjupa
oss i litteraturen kring hållbar utveckling. Utan vi skulle också fördjupa oss
i arbetssättet storyline.
Första
grupptillfällena gick därför åt att försöka förstå sig på vad storyline var,
stod för och bestod av. Efter givande föreläsningar av Anna H och Globala
skolan trodde jag att jag hade grepp över storyline som arbetssätt. Men ack så
fel jag hade. Fenomenet att planera ett arbete för barn, och redovisa för en
påhittad barngrupp under tidens gång, tog tid att förstå sig på och komma runt.
När vi väl
trodde oss kommit underfund med storyline som arbetssätt kunde vi välja tema
runt hållbar utveckling och börja planera en grund till arbetet vi skulle
presentera för ”barnen”. Vårt valda ämnesområde blev havet. Detta eftersom vi
har fått en förståelse för hur havet blir påverkat av människors konsumering
och tillvägagångssätt. För att kunna skapa en hållbar framtid måste vi lära oss
att inte använda oss av mer resurser än vad vi har tillgång till och att inte
ta mer från våra ekosystem än vad vi kan återskapa (WWF, 2014). Något som vi
ville att barnen skulle få förståelse för. Förskolan ska ge barn möjlighet att
utforska och känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det
dagliga livet. Barn ska också ges möjlighet att förstå hur egna handlingar kan
påverka miljön (Skolverket, 2016). Vi kunde via havet se en ingång till barnens
visade intresse av sin närliggande havsmiljö. Enligt Björklund (2014) är vatten
ett tacksamt område att jobba med i förskolan eftersom det tar upp alla
aspekter av hållbar utveckling, ekologisk, social och ekonomisk.
För mig var det viktigt att barnen fick äga
projektet själva, att det var de som förde projektet framåt. Det är av stor
vikt att barn får vara aktiva deltagare (Engdahl, Karlsson, Hellman, Ärlemalm-Hagsér, 2012). Det är också viktigt att inte
enbart framföra information och fakta till barnen, utan att också uppmärksamma deras
tankar och göra det synligt för barnen att vi hör och tar åt oss dem och
därefter bygger vidare på deras tankar (Björklund, 2014). Genom arbetssättet
storyline var detta möjligt, karaktärer och miljö skulle byggas av barnen och
grundas på deras reflektioner. Därför kändes det viktigt att nyckelfrågorna var
väl genomtänkta och rätt formulerade. Inte enbart för att vi ”personal” hade
möjlighet att starta ett intresse hos barnen och sätta igång tankar kring det
valda ämnesområdet som vi hade planerat. Utan också för att våra egna
värderingar just i nyckelfrågorna kunde styra barnen alldeles förmycket. Vilket
vi inte eftersträvade. Här gällde det att vara neutral, ge barnen en fråga som
de sedan kunde ta ställning kring helt själva och föra projektet framåt.
Detta passade
mig väldigt bra eftersom jag ser på barn som kompetenta individer och genom att
arbeta med storyline som arbetssätt kan man uppmärksamma barns egna tankar och
åsikter och bygga på dessa. Jag tror att om vi bara ger barn tid och lyssnar på
dem kommer vi att få många idéer och faktiska problemlösningar, stort som
smått, kring just hållbar utveckling.
Storyline som
arbetssätt passade mig bra också för att storylinearbetet kunde genomsyra hela
verksamheten, precis så som arbetet med lärande för hållbar utveckling ska göra
(Björklund, 2014). Eftersom barns normer och världen skapas i lek och konkreta
upplevelser och påverkas av vuxnas förhållningssätt (Skolverket, 2016) funkar
stroyline som ett bra tillvägagångssätt för att bredda barns världsbild och
förståelse kring hållbar utveckling. Detta för att storyline innebär mycket
praktiskt skapande, det blir konkret för barnen vad det arbetar med och när
arbetet förs framåt. Något som också är bra är att det blir lättare för
pedagoger att utvärdera arbetet när det är praktiskt genomfört. Det blir något
som man kan gå tillbaka och ta på, och på så sätt underlättar det
utvärderingen. Man kan också höra vart barns intresse har legat, vad man ska ta
med sig till eller utveckla till nästa projekt.
Jag ser fram
emot att använda mig av storyline som arbetssätt igen. Jag tror då att det kommer
bli enklare att komma igång med processen eftersom man då har erfarenhet kring
arbetssättet.
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund:
Studentlitteratur.
Engdahl, Ingrid, Karlsson, Bibi, Hellman. Anette.
& Ärlemalm-Hagsér, Eva (2012). Lärande för hållbar utveckling -är det något
för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling
i praktiken.[Elektronisk]. Tillgänglig:
Living Planet Report
(2014). Sammanfattning av Världsnaturfondens WWFs Living Planet Report 2014. I
WWF International. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.wwf.se/source.php/1580065/Living_Planet_Report_2014_Svensk_sammanfattni
ng_20141030.pdf
Sverige. Skolverket (2016). Läroplan för
förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar