Jag anser att storyline som pedagogisk
metod är ett mycket givande sätt att tillvara ta barns frågor och funderingar, samtidigt
som man riktar deras uppmärksamhet mot något förutbestämt ämnesområde. Tack
vare att storyline utgår från barns perspektiv genom att berättelsen skapas av just
barn med stöd från pedagoger, bildas ett sammanhang och engagemang hos barnen.
Barnen har inom det valda området stor
valfrihet för berättelsens fortsatta utveckling. Storyline involverar på så
sätt barnen genom deras egen delaktighet och inflytande i arbetet. Arbetssättet
bidrar därmed till att stärka barnen då de bär på berättelsen och dess utförande.
Genom att barn uppmuntras till att föra fram sina åsikter stärks också deras
känsla av att kunna påverka och förändra (Björklund, 2014).
Jag anser att storyline är ett
inspirerande och inkluderande arbetssätt som jag tror är mycket uppskattat av
barn. Arbetet är kreativt och fokus är riktat mot barnen och deras tankar och
funderingar. Det är ett användbart arbetssätt där många viktiga läroplansmål
kan synliggöras.
Förskolan är den startpunkt som lägger
grunden för barns fortsatta lärande (Engdahl, Karlsson, Hellman &
Ärlemalm-Hagsér 2012). Därigenom anser jag att storyline som metod öppnar upp
arbetet kring hållbar utveckling genom att miljöfrågor integreras i projektet.
Vidare betonar Engdahl et al. (2012) vikten av att kunskap om natur och miljö
sker genom barns egna upptäckter.
Fördelen med storyline är att arbetet med
det valda ämnesområdet blir mer lärorikt för barnen då det sker på ett kreativt
och lustfyllt sätt, och där barnen är med och skapar berättelsen. Som i detta
fall blir arbetet med hållbar utveckling mer givande då barnen inledningsvis
får en flaskpost från fisken Märta som bor i havet. Genom att fisken Märta ber
om barnens hjälp och tankar kring det rena blå havet blir barnen direkt
inkluderade. Barnen får då samtala kring det rena blå havet och diskutera vad
det kan innebär med ett blått och rent hav, vad det kan ha blivit av det och
varför. På så sätt får barnen på ett lustfyllt sätt tala kring vår havsmiljö
och människans påverkan på havet. Vidare får barnen också samtala och diskutera
kring andra miljöaspekter och vad hållbar utveckling innebär. Genom att aktuella
frågor diskuteras av de som senare ska leva i vår miljö öppnas lärandet för
hållbar utveckling. En sådan förskola visar på framtidstro, engagemang och
samhällsansvar och kan därigenom, tillsammans med barnen, bedriva ett sanningsenligt
lärande för hållbar utveckling (Björklund, 2014).
Arbetet med storyline har varit givande
då jag fått fundera över praktiska tillvägagångssätt att lära ut om arbetet
kring hållbar utveckling. Mitt eget lärande har vidgats och jag ser fram emot
att få praktisera detta arbetssätt på min framtida arbetsplats. Enligt mig är
det av stor vikt att fokus ligger på barnen och att de inte endast skall vara
delaktiga utan faktiskt också känner av det genom att de står för berättelsens
fortskridande. Storyline möjliggör för fantasi, kreativitet och barns sociala
samspel vilka är viktiga kunskaper enligt mig.
Referenslista
Björklund,
S. (2014). Lärande för hållbar
utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Ingrid, Karlsson,
Bibi, Hellman. Anette. & Ärlemalm-Hagsér, Eva (2012). Lärande för
hållbar utveckling -är det något för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s
projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Hämtad 2017-01-11 från http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar