Innan detta
arbete med Storyline var det något helt nytt för mig som jag tidigare inte hade
hört talas om eller hade en aning om vad det innebar. Efter att ha fått
möjlighet att testa på att arbeta med Storyline och fundera och analysera kring
det som arbetssätt känner jag mig väldigt positiv till den metoden att arbeta och
ser väldigt mycket fram emot den dagen jag är färdig förskollärare och kan jobba
med denna metod i en riktigt barngrupp.
Att vi fått
möjligheten att arbeta med Storyline under denna kurs har fått mig att
reflektera över Storyline som en pedagogisk metod och hur det på bästa sätt kan
tänkas användas i förskolan samt för och nackdelar med det. Jag anser att
Storyline är en mycket fördelaktig metod och att man med hjälp av det kan få in
många punkter från läroplanen. Det vill säga om man bara är öppensinnad och
vågar se alla möjligheter på vägen. Barnen blir otroligt viktiga aktörer i
detta sätt att arbeta och samarbete är en viktig förutsättning för att arbetet
ska bli lyckat och kunna fortskrida. Björklund (2014) talar om att barnen ska
ges möjlighet att känna ansvar och en upplevelse av att de kan påverka. Jag
anser att barnens delaktighet, påverkan och inflytande är en av de allra viktigaste
och mest positiva delarna i Storylinearbetet. Jag anser även att det är en
mycket spännande metod både för pedagoger och barn då man inte kan förutspå
innan var arbetet barkar hän utan att man helt enkelt får vara öppensinnad,
påhittig och villig att lära och låta det ta ut svängarna. Det leder även till
att barn i arbetet med Storyline ges möjlighet att utveckla sin nyfikenhet och
sin lust samt förmåga att leka och lära vilket också är ett av många viktiga
mål i läroplanen för förskolan (2016)
I vårt arbete
med Storyline lade vi stor vikt vid att låta barnen vara med att påverka och
utforma det händelser som uppstod på vägen. Det gäller att som pedagog vara
lyhörd och påhittig för att kunna hänga med i svängarna och utforma arbetet på
ett lärorikt sätt och tänka på hur man väljer att ställe nyckelfrågor som kan
ta arbetet vidare. Det var viktigt för oss att arbetet skulle ske över en
längre tid för att barnen verkligen skulle ges chansen att ta till sig kunskap
kring ett hållbart miljöarbete. Vi ville även göra ett arbete där materialet
som barnen skapat kunde finnas kvar på förskolan under arbetes gång, detta för
att konkretisera för barnen och att de på egen hand skulle ha möjlighet att gå
tillbaka för att titta, samtala eller fundera. Engdahl, Karlsson, Hellman
och Ärlemalm-Hagsér (2012) talar om att tillägna kunskap kring miljö och natur
utvecklas på ett bra sätt om barnen tillåts göra egna upptäckter och om
utforskandet av naturen sker med hjälp av lek som metod för lärande.
Jag anser att Storyline är en fördelaktig metod att använda sig utav i
förskolan, framförallt när det kommer till att låta barnen få förståelse för hållbar
utveckling men också gällande andra viktiga delar som man kan tänkas ta upp i
förskolan. Med hjälp av Storyline som metod anser jag att man kan skapa en
medvetenhet hos barnen kring hållbar utveckling samt en vilja att agera och
påverka. Jag tror att med hjälp av de olika händelserna som kan ske i storylinearbetet
kan man ge barnen möjlighet att själv skapa kunskap och genom det också ge dem möjligheterna
och skapa motivation att genomföra det som de själva vill. Sellgren (2009)
talar om att det är främst tre faktorer som påverkar vår handlingskompetens.
Dessa tre är kunskap, motivation och möjligheter.
Jag anser att vårat arbete med Storyline varit både lärorikt och utmanade. Man
fick utmana sig själv och tänka i nya banor men jag anser att resultatet blev som
vi önskat. Barnen har varit huvudpersoner i sitt eget lärande och de har fått
möjlighet att lära sig mer kring hållbar utveckling tack vare de olika
händelserna som skett på vägen. De har även varit skapare av de olika karaktärerna
i Storyline samt miljön vilket jag anser gett dem möjlighet att skapa en
förståelse kring naturen och för hur människor, natur och samhälle påverkar
varandra vilket också är ett av många viktiga mål i läroplanen för förskolan
(2016). Jag anser att det även ger
barnen en meningsfullhet och lust att lära, om de själva får vara viktiga aktörer
och vara med och påverka och tycka till.
Referenslista.
Björklund, S. (2014). Lärande
för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Ingrid, Karlsson,
Bibi, Hellman. Anette. & Ärlemalm-Hagsér, Eva
(2012).
Lärande för hållbar utveckling – är det något
för förskolan, eller?
Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken.
[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken.
[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Sellgren, Germund (red.)
(2009). Förskolan för en hållbar utveckling
: handledning.
Solna: Världsnaturfonden WWF.
[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.wwf.se/source.php/1603564/Frskolan%20fr%20en%20hllbar%20utevckling.pdf
Solna: Världsnaturfonden WWF.
[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.wwf.se/source.php/1603564/Frskolan%20fr%20en%20hllbar%20utevckling.pdf
Sverige.
Skolverket (2016). Läroplan för
förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar