torsdag 29 december 2016

Händelse 5

Händelse 5


Barnen har tillsammans i grupp återuppbyggt havsmiljön, på ett sådant sätt som de trodde att Märta och andra arter ville ha det. Vi ställde frågan till barnen, hur de tror att ett hav där många arter trivs, ser ut? Det framgår att barnen fått kunskap kring hållbar utveckling och ett friskt ekosystem i havet, på sättet de återskapat miljön. Det framgår även att de fått kunskap kring detta genom de samtal och resonemang de förde med varandra. I barnens samspel med varandra kom de fram till att ett friskt hav borde bestå av växtlighet, vilket ledde till att barnen valde att tillsammans skapa ytterligare sjögräs att placera i sin havsmiljö. Barnen resonerade vidare och kom fram till att ett friskt hav även ska innehålla olika arter, vilket då ledde till att barnen väljer att skapa en krabba och en sjöstjärna till sin havsmiljö. 

Det visade på att de skapat sig en vilja att ta ställning och agera genom det lärande (Engdahl, et.al, 2012) dem i detta storylinearbete fått erfara. I barnens samtal med varandra talade de om att det i deras uppbyggda havsmiljö inte ska finnas skräp och inte heller ska få förstöras av ohållbart fiske, exempelvis som trålning. 

Pedagogisk reflektion
Vi anser att barnen visar förståelse kring hållbar utveckling genom det sätt de valde att återskapa sin havsmiljö med fler växter och djurarter samt valet av en oförstörd havsbotten och en havsmiljö utan skräp. 
Vi har sett att barnen utvecklat ett intresse och en förståelse för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Skolverket, 2016).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar