Händelse 3
Efter att barnen fått kunskap om hur långt tid det tar för de olika föremålen att brytas ned, fick barnen ta med det skräp de hittat i Märtas hav och gå till återvinningen för att lära sig mer om källsortering. Innan vi gick till återvinningsstationen pratade vi med barnen om vad de trodde hände med skräpet när man slänger det på återvinningen.
Efter att barnen fått kunskap om hur långt tid det tar för de olika föremålen att brytas ned, fick barnen ta med det skräp de hittat i Märtas hav och gå till återvinningen för att lära sig mer om källsortering. Innan vi gick till återvinningsstationen pratade vi med barnen om vad de trodde hände med skräpet när man slänger det på återvinningen.
Vi gick
tillsammans med femårsgruppen och väl framme på återvinningsstationen fick
barnen sortera skräpet som de hade med sig. Under tiden barnen gjorde detta
fick vi sällskap av en kvinna som jobbar med att hämta det som vi slänger på
återvinningen. Barnen tyckte att kvinnas yrke verkade intressant och ställde
frågan om vad som händer med skräpet de lämnat efter sig. Genom att vi utgick
ifrån barnens visade intresse för återvinningsmaterialet och kvinnans yrke och
tar fasta på deras frågor, gjorde vi barnen till aktiva deltagare. (Engdahl,
Karlsson, Hellman, Ärlemalm-Hagsér, 2012). Kvinnan visade att skräp som
exempelvis metall kan bli en ny konservburk och skräp som plast kan bli en ny
pet-flaska. Genom detta uppmärksammades barnen på vikten av att återvinna och
att skräp kan återskapas och bli till nya saker.
Pedagogisk reflektion
Genom att
uppmärksamma barnen på att skräp kan återanvändas för att bilda nytt, gavs dem
kunskap om ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Genom att barnen fick förståelse
för varför det är viktigt att skräpet hamnar på återvinningen, är förhoppningen
att barnen därigenom ska bilda omsorg för sin närmiljö (Skolverket, 2016).

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar