torsdag 22 december 2016

Händelse 1

Händelse 1
Barnen i femårsgruppen på Sjöstjärnans förskola har fått en flaskpost. Det visar sig att denna flaskpost har kommit ifrån en fisk vid namn Märta. I brevet ber Märta barnen om hjälp att finna ett rent och blått hav. Detta var inget som Märta själv upplevt, utan bara fått berättat för sig från sina farföräldrar.
Efter att barnen läst brevet från Märta uppkom en del frågor och funderingar. Vi pedagoger ställde därför frågor till barnen om hur de tror att Märta kan tänkas se ut och hur hon är som person och hur de tror att det ser ut där Märta bor. Därefter fick barnen skapa Märta. Samtliga barn i femårsgruppen fick samspela för att komma fram till hur Märta skulle se ut.
Här gavs barnen möjlighet till att utveckla sin förmåga att förstå och handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande (Skolverket, 2016).
I skapandet av Märta och hennes miljö fick barnen tillgång till återvinningsmaterial så som papp, plastflaskor, kartonger och lådor. Även naturmaterial så som stenar, pinnar, gräs finns tillgängligt. Detta menar vi kunde ge barnen en förståelse för att olika material inte behöver slängas och köpas nytt utan att det går bra att återanvända gammalt för att skapa nya saker. Björklund (2014) uttrycker även hon att det är en god idé att använda sig av återvunnet material vid skapande i förskolan.
Efter att barnen gemensamt skapat Märta övergick de till att skapa miljön där Märta bor.
Även detta skapandet skedde gemensamt. Detta anser vi gav barnen möjlighet att utveckla sin skapandeförmåga (Skolverket, 2016).

Pedagogisk reflektion.

Genom fantasi och tidigare erfaren kunskap gavs barnen möjlighet att samtala kring olika arter och hur miljön i havet såg ut. På detta vis gavs barnen möjlighet att utveckla sitt lärande kring naturvetenskap på ett lustfyllt sätt. Eftersom de också hade tillgång till faktaböcker så kunde de bekräfta det de trodde sig veta och fördjupa sina kunskaper. Vi valde att arbeta med barnens närmiljö eftersom naturen i barnens närmiljö utgör en stor roll i arbetet med att göra relationen mellan natur och barn konkret och lättillgänglig (Björklund, 2014).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar