Händelse 1
Barnen i
femårsgruppen på Sjöstjärnans förskola har fått en flaskpost. Det visar sig att
denna flaskpost har kommit ifrån en fisk vid namn Märta. I brevet
ber Märta barnen om hjälp att finna ett rent och blått hav. Detta var inget som
Märta själv upplevt, utan bara fått berättat för sig från sina farföräldrar.
Efter att
barnen läst brevet från Märta uppkom en del frågor och funderingar. Vi
pedagoger ställde därför frågor till barnen om hur de tror att Märta kan
tänkas se ut och hur hon är som person och hur de tror att det ser ut där
Märta bor. Därefter fick
barnen skapa Märta. Samtliga barn i femårsgruppen fick samspela för att komma
fram till hur Märta skulle se ut.
Här gavs
barnen möjlighet till att utveckla sin förmåga att förstå och handla efter
demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och
beslutsfattande (Skolverket, 2016).
I
skapandet av Märta och hennes miljö fick barnen tillgång till
återvinningsmaterial så som papp, plastflaskor, kartonger och lådor. Även naturmaterial så som stenar, pinnar, gräs finns tillgängligt. Detta menar vi kunde ge barnen en
förståelse för att olika material inte behöver slängas och köpas nytt utan att det går bra att återanvända gammalt för att skapa nya saker. Björklund (2014) uttrycker även hon
att det är en god idé att använda sig av återvunnet material vid skapande i
förskolan.
Efter att
barnen gemensamt skapat Märta övergick de till att skapa miljön där Märta bor.
Även detta
skapandet skedde gemensamt. Detta anser vi gav barnen möjlighet att utveckla
sin skapandeförmåga (Skolverket, 2016).
Pedagogisk reflektion.
Genom
fantasi och tidigare erfaren kunskap gavs barnen möjlighet att samtala kring
olika arter och hur miljön i havet såg ut. På detta vis gavs barnen möjlighet att
utveckla sitt lärande kring naturvetenskap på ett lustfyllt sätt. Eftersom de
också hade tillgång till faktaböcker så kunde de bekräfta det de trodde sig
veta och fördjupa sina kunskaper. Vi valde att arbeta med barnens närmiljö
eftersom naturen i barnens närmiljö utgör en stor roll i arbetet med att
göra relationen mellan natur och barn konkret och lättillgänglig (Björklund,
2014).



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar